30/4/10

Φίλε, μήπως ξέρεις από «γουρούνα»;


Κάποτε ο Θανάσης Βέγγος αναζητούσε κάποιον που να... ξέρει από βέσπα. Σήμερα πλέον η ατάκα του θα ήταν διαφορετική ως προς το είδος του μεταφορικού μέσου. Τετράτροχες, με φανταχτερά χρώματα. Κατ΄ άλλους ερωτεύσιμες, κατ΄ άλλους απωθητικές, όπως όλες οι... γένους θηλυκού.
Οι «γουρούνες» είναι όχι μόνο η νέα μόδα της κίνησης σε τροχούς, αλλά για τους θιασώτες και οπαδούς τους είναι τρόπος ζωής, κίνησης και έκφρασης. Για τους περισσότερους η τετράτροχη και με δυνατότητες ενός μικρού οχήματος 4x4 αποτελεί τη συγκριτικά ασφαλέστερη αλλά και απαιτητικότερη εκδοχή του πάθους για τις μοτοσικλέτες, καθώς και την απάντηση στο κυκλοφοριακό και στον αέναο αγώνα δρόμου για πάρκινγκ στην πόλη.

«Τη “γουρούνα” την οδηγείς με δίπλωμα αυτοκινήτου, κυκλοφορεί ελεύθερα στον δακτύλιο,κινείται απολύτως νόμιμα στις λεωφορειολωρίδες και παρκάρει εξίσου νόμιμα σε θέσεις που προορίζονται για μοτοσικλέτες και μηχανάκια» τονίζει ο εικονολήπτης και ερασιτέχνης οδηγός αγώνων με «γουρούνες» κ. Δημήτρης Αλατσατιανός .

Ο κ. Αλατσατιανός θεωρεί απαραίτητη την εξοικείωση με τη «γουρούνα» και απεχθάνεται τις επιδείξεις τύπου «κασκαντέρ», ειδικά σε μια περίοδο έκρηξης της παρουσίας τους στους δρόμους: «Η “γουρούνα” έχει γίνει μόδα για πολλούς λόγους. Εδώ και δύο χρόνιακατακλύζει παραλίες και νησιά. Τηβοηθούν οι καιρικές συνθήκες στη χώρα και είναι όχημα που πάει παντού,βουνό,άμμο,χαντάκια, πετρώδη εδάφη. Γι΄ αυτό ξεκίνησε ως κυρίαρχο μέσο μεταφοράς αγροτών ή κτηνοτρόφων στις ΗΠΑ και στον Καναδά, για να κατακτήσει και τον υπόλοιπο κόσμο. Είναι στατιστικά ασφαλέστερη από τη μηχανή και το κόστος συντήρησης δεν είναι καθόλου απαγορευτικό».

Η υψηλή ζήτηση έφερε και την κατά κύματα προσφορά. Δίπλα στους άλλοτε πρωταγωνιστές και αποκλειστικούς κατασκευαστές από την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ, «γουρούνες» άρχισαν να διοχετεύουν στην αγορά κινεζικές και ταϊβανέζικες εταιρείες. «Είναι πιο φθηνές, με κυβισμό που δεν ξεπερνά τα 150- 250 εκατοστά, αλλά χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην επιλογή, καθώς τα μηχανικά προβλήματα ή οι φθορές σε καίρια σημεία δεν λείπουν» τονίζει ο ιδιωτικός υπάλληλος κ. Αγγελος Μαρούλης , που ασχολείται με τις τετράτροχες μηχανές από το 1991. «Την πρώτη φορά που αντίκρισα “γουρουνάκι” ήταν ένα από τα οχήματα χρησιμοποιούνταν από αγρότες. Στοιχειώδης ιπποδύναμη, εμφάνιση χοντροκομμένη, αδυναμίες στο στήσιμο του σκελετού. Παρά το “αποκρουστικό” παρουσιαστικό, με προσείλκυσαν η ασφάλεια που αποπνέει και οι εκπληκτικές δυνατότητές του σε ανώμαλο έδαφος».
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ
Πόσο επικίνδυνη είναι η οδήγηση

Ο οδηγός κάνει το όχημα και όχι το όχημα τον οδηγό. Αυτό υποστηρίζουν οι «βετεράνοι» της οδήγησης πάνω στους τέσσερις τροχούς της «γουρούνας». «Το κύριο για κάθε οδηγό είναι να μάθει το όχημά του, τον τρόπο κίνησης. Στη “γουρούνα”, για παράδειγμα, είναι υπόθεση εξοικείωσης και συστηματικής εξάσκησης να πάρεις σωστά μια στροφή, ακολουθώντας την κίνηση του τιμονιού,να κάνεις έναν απότομο και κρίσιμο ελιγμό ή να χειριστείς το όχημα με συνεπιβάτη, που αλλάζει τη γεωμετρία και το στήσιμο του οχήματος στον δρόμο, Και βέβαια να αγοράσει τον προσωπικό του εξοπλισμό, κράνος,μπουφάν,μπότες,όπως θα έκανε οδηγώντας και μηχανή» επισημαίνει ο κ. Αλατσατιανός. Προτείνει την οδήγηση σε ελεύθερους χώρους, προκειμένου «να αποκτήσει κανείς την αίσθηση της “γουρούνας” και σε δύσκολο έδαφος. Μερικές εκδρομές σε αγροτικούς ή δασικούς δρόμους,θα ήταν ιδανική προετοιμασία προτού βγει κανείς στον δρόμο».
Στα Μάλια απαγορεύτηκε η ενοικίαση
Στο... βασίλειο των τετράτροχων αυτών οχημάτων δεν διαμορφώνονται όλα ειδυλλιακά. Η αυξημένη και χωρίς τήρηση των στοιχειωδών κανόνων κυκλοφορίας κίνηση «γουρούνας» οδήγησε τις τοπικές αρχές στα Μάλια και στη Χερσόνησο Ηρακλείου να λάβουν δραστικά, προληπτικά μέτρα. Επειτα από σύσκεψη με την πρωτοβουλία του εισαγγελέα Πρωτοδικών, αποφασίστηκε η απαγόρευση εκμίσθωσής τους και, όπως συνεπάγεται η κίνησή τους, πάνω από 50 κυβικά εκατοστά για όλους τους μήνες της τουριστικής περιόδου που έχει ξεκινήσει.

Οπως εξηγεί προς «Το Βήμα» ο δήμαρχος Μαλίων κ. Κώστας Λαγουδάκης, «η απόφαση αυτή υπαγορεύθηκε από τη δραματική κατάσταση που επικρατούσε πέρυσι το καλοκαίριστα Μάλια και στη Χερσόνησο.Εκατοντάδες Βρετανοί, κυρίως νεαρής ηλικίας, ανέβαιναν, χωρίς καν δίπλωμα,στις “γουρούνες” και κυκλοφορούσαν ανεξέλεγκτα και παράνομα,με αποτέλεσμα να προκληθούν πολλά ατυχήματα». Ο κ. Λαγουδάκης αποδίδει και τα του Καίσαρος τω Καίσαρι: «Η ευθύνη δεν ανήκει μόνο στους τουρίστες.Βρίσκουν και τα κάνουν.Το τοπικό αστυνομικό τμήμα είναι αποδεκατισμένο, οι επιχειρηματίες εκμίσθωσης οχημάτων προσπαθούν να βγάλουν με εύκολο τρόπο τα χρήματα μιας χρονιάς σε δύο μήνες και η Πολιτεία ακόμη δεν έχει εξειδικεύσει το ρυθμιστικό πλαίσιο εκμίσθωσης αυτών των οχημάτων».

Πάντως όσοι κατέχουν νόμιμα τέτοιου είδους οχήματα δεν πρόκειται να αντιμετωπίσουν πρόβλημα στα Μάλια. «Σε αυτούς που τηρούν τις προϋποθέσεις κατοχής και κυκλοφορίας “γουρούνας” δεν έχουμε να προσάψουμε κάτι» σημειώνει ο κ. Λαγουδάκης.

www.tovima.gr