3/6/10

Πωλούνται τρένα, αεροδρόμια, ταχυδρομεία, λιμάνια…

Ένα ευρύτατο σχέδιο αποκρατικοποιήσεων αλλά και τη δημιουργία σειράς εταιρειών αξιοποίησης των δημοσίων επιχειρήσεων αλλά και των ακινήτων του Δημοσίου, ανακοίνωσε ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου μαζί με τους αρμόδιους υπουργούς.
Στο πακέτο περιλαμβάνονται ακόμη η διαχείριση της Εγνατίας Οδού, η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του διεθνούς αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” και τα καζίνα.

Κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τους υπουργούς Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα και Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλο Γερουλάνο, ο υπουργός επισήμανε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει και σε πλήρης ιδιωτικοποιήσεις όπου κριθεί σωστό.
Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι θα διασφαλιστεί η συμμετοχή του Δημοσίου σε εταιρίες που έχουν στρατηγική σημασία ή όπου τίθεται θέμα ασφάλειας. Επισήμανε χαρακτηριστικά ότι δεν θα προχωρήσουν “σε εκποίηση σε ευαίσθητους τομείς”.
ΟΣΕ
Τον επόμενο μήνα θα κατατεθεί στη Βουλή σχέδιο νόμου με το οποίο θα προωθείται η άμεση αναδιάρθρωση του Οργανισμού, ο οποίος εμφανίζει ετήσιες ζημιές 1 δισ. ευρώ και συσσωρευμένα χρέη 10 δισ. ευρώ.
Θα προβλέπει κατάργηση ζημιογόνων δρομολογίων, μετατάξεις προσωπικού και διαεταιρικές συμβάσεις για το κόστος προμηθειών και συντήρησης. Προωθείται ακόμη η πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή με εκχώρηση του management, εισφορά σταθμών και εμπορικών ακινήτων σε εταιρία ειδικού σκοπού για την ανάπτυξή τους μέσω συμβάσεων παραχώρησης ενώ με την ίδια μέθοδο θα αναπτυχθούν τα εμπορευματικά κέντρα του Θριάσιου Πεδίου και της Θεσσαλονίκης.
Λιμάνια
Προωθείται η είσοδος στο Χρηματιστήριο του ΟΛΠ και των περιφερειακών λιμανιών με διατήρηση τουλάχιστον του 51% από το ελληνικό δημόσιο αφού προηγουμένως γίνει μελέτη για την καλύτερη αξιοποίηση τους.
Αεροδρόμια
Προωθείται χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Ακόμη, εξετάζεται η εισφορά της συμμετοχής του Δημοσίου σε εταιρία συμμετοχών ή ακόμα και στο Χρηματιστήριο.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια θα αναπτυχθούν με συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισης σε στρατηγικούς επενδυτές.
Συμβάσεις παραχώρησης
Θα τεθεί σε εφαρμογή μηχανισμός παρακολούθησης των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης (Αττική Οδός, Ρίο – Αντίρριο, Ελευθέριος Βενιζέλος). Θα προωθηθούν νέες συμβάσεις μεταξύ των οποίων για την επέκταση της Εγνατίας Οδού, για νέους αυτοκινητοδρόμους της Αττικής, για τους οδικούς άξονες Κρήτης και για τα εμπορευματικά κέντρα του ΟΣΕΑ σε Θριάσιο και Θεσσαλονίκη.
Ύδρευση
Στην ΕΥΑΘ θα διατεθεί το 23% σε στρατηγικό επενδυτή ή μέσω του Χρηματιστηρίου (σήμερα τιο Δημόσιο έχει το 74% των μετοχών).
Στην ΕΥΔΑΠ προωθείται η πώληση του 10% (το δημόσιο έχει το 61%) αφού προηγηθεί περαιτέρω διαχωρισμός του δικτύου.
Ενέργεια
Στη ΔΕΠΑ προωθείται διαχωρισμός της από την ΔΕΣΠΑ και εκτίμηση της αξίας του option της ΔΕΗ για το 30% που κατέχει το ελληνικό δημόσιο.
Στη ΔΕΗ θα διατηρηθεί η πλειοψηφία του ελληνικού δημοσίου στο ΔΕΣΜΙΕ και θα γίνουν παρεμβάσεις για το άνοιγμα της αγοράς χονδρικής και λιανικής.
Στα ΕΛΠΕ διατηρείται η υφιστάμενη στρατηγική συμμετοχή.
Τηλεπικοινωνίες
Προωθείται η πώληση του 39% των ΕΛΤΑ (σήμερα το Δημόσιο ελέγχει το 90%).
Στον ΟΤΕ, προς το παρόν, διατηρείται η υφιστάμενη στρατηγική συμμετοχή και όπως επισήμανε ο υπουργός θα συζητηθεί το μέλλον του Οργανισμού με το νέο Δ.Σ. που θα προκύψει από τη γενική συνέλευση.
Παίγνια
Στα καζίνο προωθείται πλήρης αποκρατικοποίησή τους ενώ στον ΟΠΑΠ αποφασίστηκε διατήρηση της συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου (34%) με παράλληλη προώθηση σχεδίου νόμου που θα ρυθμίζει το διαδικτυακό στοίχημα και τις άδειες ηλεκτρονικών παιγνίων με επέκταση των δραστηριοτήτων του ΟΠΑΠ.
Παράλληλα, η κυβέρνηση προωθεί τη δημιουργία Εταιρίας Συμμετοχών στην οποία θα ενταχθούν οι πλειοψηφικές και μη συμμετοχές του κράτους σε ΔΕΚΟ με απώτερο στόχο την είσοδό της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Στόχος είναι να υπάρχουν άμεσα έσοδα αλλά και έλεγχος των συγκεκριμένων ΔΕΚΟ.
Ανάλογο σχήμα δημιουργείται για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Θα δημιουργηθεί εταιρία στην οποία θα συγχωνευτούν η ΚΕΔ, η ΕΤΑ και τα Ολυμπιακά Ακίνητα.
Σε αυτή, θα μπορούν να παραχωρηθούν και ακίνητα που διαχειρίζονται σήμερα άλλα υπουργεία.
Η εταιρία θα διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο με Εταιρίες Συμμετοχών με στόχο την εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο.
Στο ίδιο πλαίσιο, προωθείται ειδικά για τα Ξενία, η πώλησή τους, είτε μεμονωμένα είτε με τη δημιουργία επενδυτικού σχήματος.
Στο σχήμα θα υπαχθούν τα δικαιώματα εκμετάλλευσής τους ενώ το σχήμα, στη συνέχεια, θα μπορεί να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο με τη διακράτηση από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου είτε του 51% είτε του 34%.
Αντίστοιχα χαρτοφυλάκια θα δημιουργηθούν για “υψηλής ποιότητας” τουριστικά ακίνητα ενώ ξεχωριστοί φορείς αξιοποίησης θα δημιουργηθούν για μεγάλα ακίνητα του δημοσίου όπως είναι το Ελληνικό και το Τατόι. Στην περίπτωση του δευτέρου, υπάρχει εταιρία αλλά είναι αδρανής.


 www.realpolitics.gr