2/6/10

ΘΑ ΠΕΣΟΥΝ ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΦΕΤΟΣ


Δύο στροφές πριν από τη λήξη του φετινού εξεταστικού μαραθωνίου για τους περίπου 93.000 υποψηφίους και η γενικότερη τάση είναι σαφής: τα δυσκολότερα θέματα σε σύγκριση με πέρυσι και σε συνδυασμό με την κατάργηση της βάσης του 10 τροφοδοτούν πτωτικές τάσεις των βάσεων εισαγωγής.Ακόμα, ωστόσο, δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς προβλέψεις για την κίνηση των βάσεων. Άλλωστε η Φυσική, τα Αρχαία, η Χημεία, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας στα οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι σήμερα και τις επόμενες μέρες είναι μαθήματα-«κλειδιά», αυξημένης βαρύτητας που παίζουν σημαντικό ρόλο για την κίνηση των βάσεων. Επιπλέον πρέπει να ληφθεί υπόψη και η Ανάπτυξη Εφαρμογών για την Τεχνολογική 2. Η εκτίμηση είναι ότι και σε αυτά τα μαθήματα θα εφαρμοστεί η μέχρι τώρα «γραμμή» θεματοδοσίας για ένα... κλικ δυσκολότερα θέματα.

Γενική Παιδεία
Η κατάργηση της βάσης του 10 δημιουργεί μια «νέα τάξη πραγμάτων». Απελευθέρωσε τα μέλη της Επιτροπής των Εξετάσεων από το άγχος των κενών θέσεων και εφάρμοσαν τη γραμμή των δυσκολότερων θεμάτων, ώστε να μην ξεφύγουν ακόμα πιο ψηλά οι βάσεις των περιζήτητων τμημάτων που έχουν φτάσει στον... ουρανό. Όπως αναλύσαμε την προηγούμενη εβδομάδα, στη Νεοελληνική Γλώσσα οι επιδόσεις σε σύγκριση με το 2009 είναι οριακά χειρότερες, κυρίως στις υψηλόβαθμες κλίμακες, μειώνονται οι αριστούχοι, ενώ καλύτερη εικόνα αναμένεται στις χαμηλόβαθμες κλίμακες. Χειρότερη είναι η εικόνα στη Βιολογία. Πολύ χειρότερη στη Φυσική Γενικής Παιδείας, την Ιστορία Γενικής Παιδείας και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας που είναι μάθημα-«κλειδί», αυξημένης βαρύτητας για τα τμήματα του 5ου Πεδίου.

Θεωρητική Κατεύθυνση
Στη Θεωρητική Κατεύθυνση, χωρίς η εικόνα των επιδόσεων να είναι μαύρη, εκτιμάται ότι είναι χειρότερη από πέρυσι, τουλάχιστον οριακά. Μάλλον οριακή είναι η χειροτέρευση των επιδόσεων στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Χειρότερες, όμως, είναι οι επιδόσεις στην Ιστορία που είναι το δεύτερο μάθημα αυξημένης βαρύτητας. Μέχρι να συμπληρωθούν τα τελευταία δύο κομμάτια του παζλ (Αρχαία, Λατινικά) κυρίαρχη είναι η πτωτική τάση των βάσεων για τα τμήματα του 1ου Πεδίου, όχι τόσο έντονη στα υψηλόβαθμα και κεντρικά τμήματα όσο στα χαμηλόβαθμα και επαρχιακά. Μεγάλη πτώση προδιαγράφει η κατάργηση της βάσης του 10 για ορισμένα ΤΕΙ και τα χαμηλής ζήτησης ξενόγλωσσα.

Θετική και Τεχνολογική
Στη Θετική Κατεύθυνση είναι αισθητά χειρότερες, χωρίς να παίρνουν δραματικές διαστάσεις, οι επιδόσεις στο πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας που είναι τα Μαθηματικά. Μάλλον οριακά χειρότερες στη Βιολογία Θετικής. Μεγάλα ποσοστά, ίσως, και πάνω από 70% αποτυχίας αναμένονται στα Μαθηματικά Τεχνολογικής 2, ενώ μάλλον ισορροπία επιδόσεων θα έχουμε στις ΑΟΔΕ. Αν δεν αλλάξουν τη ροή των πραγμάτων οι επιδόσεις στη Φυσική, στη Χημεία και στην Ανάπτυξη Εφαρμογών, τότε είναι εμφανείς οι ανοδικές τάσεις των βάσεων του 2ου και 4ου Πεδίου. Ελεύθερη πτώση αναμένεται στις βάσεις των χαμηλόβαθμων και χαμηλής ζήτησης τμημάτων επαρχιακών ΤΕΙ. Συγκρατημένη πτώση προδιαγράφουν τα μέχρι τώρα δεδομένα στα περιζήτητα τμήματα του 3ου Πεδίου.

Μη ομοιόμορφη πτώση
Γενικότερα είναι ορατή μέχρι τώρα η πτωτική τάση των βάσεων, αλλά δεν προβλέπεται να είναι ομοιόμορφη και έντονη σε όλα τα τμήματα όλων των πεδίων.

Πρώτα γιατί ο ανταγωνισμός στα περιζήτητα τμήματα είναι πολύ σκληρός και ύστερα, γιατί η οικονομική κρίση εντείνει τον ανταγωνισμό και για τα μεσαία, ακόμα και για ορισμένα χαμηλόβαθμα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Άλλωστε, παρά την κατάργηση της βάσης του 10, θα είναι τόσο μεγάλος ο αριθμός των κενών θέσεων που θα τρίβουμε τα μάτια μας.