4/2/11

Η Mona Lisa ήταν… άντρας!

Εδώ και πολλούς αιώνες το αινιγματικό χαμόγελο της Mona Lisa αποτελεί θέμα συζητήσεων μεταξύ ερευνητών και εραστών της τέχνης. Σύμφωνα με νέα αποκάλυψη, το μυστικό που κρύβεται πίσω από τον πίνακα, μάλλον είναι πιο μεγάλο απ’ ό,τι φανταζόμασταν.
AD09D99B031FACD9158AA46763A372AD Η Mona Lisa ήταν… άντρας!
Όπως υποστηρίζει ένας ιστορικός και λάτρης του Leonardo Da Vinci, το μοντέλο που πόζαρε για τον μεγάλο ζωγράφο είναι πιθανότατα άνδρας και όχι γυναίκα όπως πιστεύαμε μέχρι σήμερα. Πρόκειται για τον Gian Giacomo Caprotti, έναν νεαρό άνδρα που είχε αποτελέσει τη «μούσα» του Da Vinci, αρκετές φορές στο παρελθόν, και του οποίου η μύτη και το στόμα μοιάζουν καταπληκτικά με τα χαρακτηριστικά του πίνακα.
Ο Caprotti ήταν επίσης γνωστός και ως Salai, και εργαζόταν ως βοηθός του Ιταλού ζωγράφου για πάνω από δυο δεκαετίες, ξεκινώντας από το 1490. Μάλιστα φήμες τους θέλουν και εραστές εκτός από συνεργάτες, καθώς ο Leonardo, που πέθανε τον Μάιο του 1519 σε ηλικία 59 ετών, πιστεύεται ότι ήταν ομοφυλόφιλος.

Κατά το παρελθόν αρκετοί επιστήμονες έχουν δηλώσει ότι το αριστούργημα του Da Vinci, αποτελεί πορτραίτο του ίδιου του ζωγράφου. Όμως, ο ερευνητής Silvano Vinceti που έκανε αναλύσεις στον πίνακα χρησιμοποιώντας μεγεθυντικό φακό τελευταίας τεχνολογίας, ανακάλυψε στο μάτι του μοντέλου το γράμμα «S», που πιθανότατα υποδηλώνει τη λέξη «Salai».
Αρκετά από τα έργα του Leonardo Da Vinci, όπως τα St John the Baptist και Angel Incarnate, φαίνεται να έχουν βασιστεί πάνω στον Salai. «Ο Salai ήταν από τα αγαπημένα μοντέλα του Leonardo» λέει ο Vincenti, ενώ συμπληρώνει «ο Leonardo σίγουρα συμπεριέλαβε χαρακτηριστικά του Salai στον τελικό πίνακα».
Οι περισσότεροι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το μοντέλο του πίνακα ήταν η 24χρονη Lisa Gherardini, σύζυγος ενός έμπορου μεταξιού από τη Φλωρεντία. Πιστεύουν ότι ο Leonardo ξεκίνησε να ζωγραφίζει το πορτραίτο το 1503, κάτι που όμως ο Vinceti δε συμμερίζεται και υποστηρίζει πως όλα ξεκίνησαν στα τέλη του 1490 στο Μιλάνο, τότε που ξεκίνησε και η σχέση του με τον Salai.
Τέλος, σύμφωνα με τον Pietro Marani καθηγητή τέχνης στο πολυτεχνείο του Μιλάνου, η θεωρία του Vincenti είναι «αβάσιμη». Όπως δηλώνει, όλα τα έργα του Da Vinci συμπεριλαμβάνουν και γυναικεία και ανδρικά χαρακτηριστικά. «Όλα μοιάζουν μεταξύ τους, επειδή αντιπροσωπεύουν την ομορφιά με μια αφηρημένη έννοια» λέει.