Η πρωτεύουσα βομβαρδίζεται από αρνητική δημοσιότητα με αποτέλεσμα την πτώση της τουριστικής κίνησης. Το πρόγραμμα "This is my Athens" ενθαρρύνει την ανάπτυξη του εθελοντισμού και την ενεργοποίηση των πολιτών, για να αντιστραφεί το κλίμα.
Οι καλύτεροι πρεσβευτές είναι οι οπαδοί σου. Ασε τους να αναλάβουν τις δημόσιες σχέσεις σου". Αυτό είναι το βασικό αξίωμα της πρωτότυπης και πετυχημένης καμπάνιας της Εταιρείας Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης του Δήμου Αθηναίων (ΕΤΟΑΑ), που βασίζεται στους ίδιους τους πολίτες. Η εταιρεία στοχεύει να αναδείξει την Αθήνα σε πρότυπο τουριστικό προορισμό. Πριν από έναν χρόνο, βρέθηκε σε εξαιρετικά δύσκολη θέση: Τα "Δεκεμβριανά" του 2008 και η φωτιά στη MARFIN το Μάιο του 2010, πυροδότησαν ένα μπαράζ αρνητικών δημοσιευμάτων, τα οποία κλήθηκε να διαχειριστεί.
Προς αυτό τον σκοπό, συστάθηκε μια ομάδα από τους Γιώργο Μπρούλια, Αλέξη Γαληνό, Καλλιόπη Ανδριοπούλου, και Μανόλη Ψαρρό, οι οποίοι είχαν την έμπνευση να αφήσουν τους "ειδικούς" να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα:
"Η διεθνής πρακτική έδειξε ότι είναι ανούσιο να σπαταλάς τεράστια ποσά σε διαφημιστικές εκστρατείες την στιγμή που ο διεθνής Τύπος γράφει αρνητικά για σένα. Αντί να στείλουμε τα δικά μας μηνύματα ως μονοπρόσωπος φορέας της πόλης, σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα επικοινωνίας μεταξύ κατοίκων και επισκεπτών της πόλης. Θέλαμε οι ίδιοι οι κάτοικοι να δείξουν ότι αυτή η πόλη έχει ένα εναλλακτικό πρόσωπο, ότι συνεχίζει να είναι φιλόξενη και ασφαλής. Προκειμένου να προσελκύσουμε ενδιαφέρον, θέσαμε υψηλό στόχο: Να δημιουργήσουμε το μεγαλύτερο online photostream που έγινε ποτέ για την Αθήνα", εξηγούν.
Ετσι γεννήθηκε το "This is Athens".
Η ανταπόκριση ξεπέρασε τις προσδοκίες: "Συγκεντρώσαμε πάνω από 5.000 φωτογραφίες, από διάφορα σημεία της πόλης -όχι μόνο αυτά που βλέπεις στις καρτ ποστάλ, αλλά και από τα πιο ιδιαιτέρα, εκείνα που κάνουν τη διαφορά σε σχέση με ανταγωνιστικές πόλεις. Καμία από τις φωτογραφίες δεν λογοκρίθηκε. Δεν χρειάστηκε. Ο κόσμος απέδειξε ότι έχει θετική διάθεση και ενέργεια".
Αντίδοτο στη φθορά
Το 2011, λόγω της οικονομικής κρίσης, η αρνητική δημοσιότητα συνεχίστηκε. Η απάντηση ήταν το "This is My Athens". "Σκεφτήκαμε να κάνουμε τη μετάβαση από το διαδίκτυο και να καλέσουμε τους κατοίκους να φιλοξενήσουν τους επισκέπτες. Να γίνουν οι ίδιοι αποδέκτες της τουριστικής ροής και να λειτουργήσουν ως άτυποι ξεναγοί-περιηγητές στην πόλη τους".
Αυτή η δεύτερη φάση του "This is Athens" συνιστά το επίσημο πρόγραμμα υποδοχής και φιλοξενίας της Αθήνας, στα χνάρια αντίστοιχων προγραμμάτων που υλοποιούνται σε πάνω από 85 πρωτεύουσες στον κόσμο. "Είναι ίσως το πιο πρωτότυπο και καλοσχεδιασμένο", τονίζουν οι δημιουργοί του. Το πρόγραμμα λειτουργεί σε καθαρά εθελοντική βάση και, αν και μετράει μόλις δυο μήνες, έχει ήδη αγκαλιαστεί από τον κόσμο: "Εχουμε συγκεντρώσει πάνω από 310 εθελοντές, από όλες τις κοινωνικό-οικονομικές τάξεις: Φοιτητές, δημόσιους και ιδιωτικούς υπαλλήλους, καθηγητές, δημοσιογράφους. Είναι ένας έξυπνος τρόπος να προβάλεις την πόλη σου, αλλά και ευχάριστος. Δεν είναι μόνο πρόγραμμα υποδοχής, αλλά και ανταλλαγής πολιτιστικών εμπειριών. Θέλουμε και οι κάτοικοι να περάσουν όμορφα. Μάλιστα, οι περισσότεροι στις αιτήσεις τους γράφουν πως θέλουν να δείξουν την αγαπημένη τους Αθήνα και να γνωρίσουν νέους ανθρώπους".
Από τα πιο θετικά στοιχεία της πρωτοβουλίας είναι ότι βοηθά τη διάχυση της τουριστικής ροής σε περιοχές που συνήθως δεν επισκέπτονται οι τουρίστες. Αυτό συμβαδίζει με τους στόχους της ΕΤΟΑΑ: "Αν και εταιρεία του Δήμου Αθηναίων, προωθεί την Αθήνα ως μητροπολιτικό προορισμό. Γιατί μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλίσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέναντι σε άλλους προορισμούς της ευρύτερης περιοχής. Σε αυτό το πλαίσιο, χρησιμοποιούμε ως πυρήνα το ιστορικό κέντρο, που είναι και το δυνατό μας χαρτί, και ταυτόχρονα προβάλλουμε την αθηναϊκή ριβιέρα, τον Πειραιά, ακόμα και τα πράσινα σημεία, όπως ο Υμηττό ή η Πάρνηθα. Δεν μένουμε στα στενά όρια του Δήμου κι αυτό είναι ένα πρόγραμμα που μας βοηθά να κάνουμε τους στόχους μας πράξη".
Από τα πιο θετικά στοιχεία της πρωτοβουλίας είναι ότι βοηθά τη διάχυση της τουριστικής ροής σε περιοχές που συνήθως δεν επισκέπτονται οι τουρίστες. Αυτό συμβαδίζει με τους στόχους της ΕΤΟΑΑ: "Αν και εταιρεία του Δήμου Αθηναίων, προωθεί την Αθήνα ως μητροπολιτικό προορισμό. Γιατί μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλίσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέναντι σε άλλους προορισμούς της ευρύτερης περιοχής. Σε αυτό το πλαίσιο, χρησιμοποιούμε ως πυρήνα το ιστορικό κέντρο, που είναι και το δυνατό μας χαρτί, και ταυτόχρονα προβάλλουμε την αθηναϊκή ριβιέρα, τον Πειραιά, ακόμα και τα πράσινα σημεία, όπως ο Υμηττό ή η Πάρνηθα. Δεν μένουμε στα στενά όρια του Δήμου κι αυτό είναι ένα πρόγραμμα που μας βοηθά να κάνουμε τους στόχους μας πράξη".
Το "This is My Athens", σε όλες του τις εκφάνσεις, δεν έχει χαρακτήρα μεμονωμένης κίνησης. "Φιλοδοξούμε να αποτελέσει καμπάνια διαρκείας. Σκοπός μας είναι αυτή η κοινότητα που δημιουργείται να συμμετάσχει και σε άλλες ενέργειες. Να μετουσιωθεί σε ενεργό κίνημα Αθηναίων προς τους τουρίστες της πόλης. Γιατί το έχουμε ανάγκη. Γιατί σε δύσκολες στιγμές πρέπει να βοηθήσουμε όλοι. Αυτός δείχνει να είναι κι ο αποτελεσματικότερος τρόπος: Οι ίδιοι οι κάτοικοι να απευθύνονται στο τουριστικό κοινό". Οι ιδέες για τις επόμενες δράσεις είναι πολλές: Η συμμετοχή των Αθηναίων στην ανάπτυξη των προϊόντων της ΕΤΟΑΑ, η υλοποίηση flash mob και street events είναι κάποιες από τις προτάσεις. "Τα καλύτερα έρχονται", δηλώνουν στο "This is My Athens".
Βόλτες στην Αθήνα
Το THIS IS MY ATHENS απευθύνεται σε εθελοντές Αθηναίους που θέλουν να μοιραστούν με τους επισκέπτες της πόλης ένα κομμάτι της ζωής τους και να τους δείξουν τα "μυστικά" που δεν θα βρουν στους ταξιδιωτικούς οδηγούς. Οι δηλώσεις συμμετοχής γίνονται μέσω του www.thisisathens.org. Κατόπιν με γνώμονα την ηλικία και τα ενδιαφέροντα, γίνεται το "ταίριασμα" εθελοντών και επισκεπτών και κανονίζεται η "βόλτα". Ηδη έχουν πραγματοποιηθεί περίπου δέκα βόλτες, που έχουν αφήσει θετικές εντυπώσεις.
Ελίνα Γιαννουλοπούλου
eafb6@yahoo.com
Ελίνα Γιαννουλοπούλου
eafb6@yahoo.com
ΦΩTOΓΡAΦIΕΣ: ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ
www.petrosefstathiadis.com
www.petrosefstathiadis.com









0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου